Sølvpriser med kjempedifferanse

Det er lang tradisjon i Norge for å kjøpe sølvbestikk og andre sølvvarer som gaver i bryllup, konfirmasjon og barnedåp. Men sjekk prisene, for differansene kan være betydelige på identiske varer.

Store prisforskjeller på sølvtøy, både nytt og brukt
Store prisforskjeller på sølvtøy, både nytt og brukt Vis mer
Publisert

Konkurransetilsynet har gjennomført en prisundersøkelse på utvalgte deler av sølvbestikk, dåpsgaver og andre sølvvarer. Undersøkelsen ble foretatt i juni, kanskje bryllupsmåneden fremfor noen her i landet. Og blant 102 forhandlere i ni fylker er det tildels store forskjeller i pris.

Geografisk variasjon

Det er mulig å spare mange tusen kroner på hele sølvbestikk om man handler der det er billigst. Konkurransetilsynet sjekket prisene på utvalgte objekter, og alle viser at det er store prisforskjeller fra billigste til dyreste butikk. Fra 25 til 88 prosent mer betaler du om du velger dyreste fremfor billigste! Og mens det ser ut til at prisene i Oslo var høye, kunne du i Orkdal/Oppdal og Tønsberg gjøre de rimeligste kjøpene på de undersøkte varene i juni.

Bestill på postordre

Konkurransetilsynet oppfordrer forbrukerne til å sjekke prisene hos forhandlere i områder med konkurranse på prisene. En av fire skal være villige til å levere varer per postordre, og du kan dermed spare store penger på gaveinnkjøp og supplement til eget bestikk. Men vær oppmerksom på at fraktkostnader kan spise opp fortjenesten. Kjøper du i større kvanta, kan du imidlertid prøve å forhandle deg til fraktfri levering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer