Sjelden har svakhetene ved klagesystemet til forbrukermyndighetene vært tydeligere.
- Sommelet gjør det enkelt å svindle. Useriøse bedrifter kan jo bare slå seg konkurs før saken blir behandlet, sier Strømme fortørnet.
Papirmølle
Strømme klaget RS Motor inn for Forbrukerrådet etter å ha kjøpt en Audi A6 med mangler. Da RS Motor avviste klagen, kom saken opp i Forbrukertvistutvalget (FTU). Utvalgets avgjørelser er rettskraftige dersom en sak ikke blir anket til Herredsretten. Men FTU brukte over ett år på å behandle saken.

Det hjalp likevel lite at Strømme fikk medhold i FTU, og RS Motor ble pålagt å betale ham 30.000 kroner. Papirmølla som fulgte forsinket saken.
Bilfirmaet, som besto av Sylvia Kristine Pedersen, Ronny Holmen og Finn Kjone, trenerte det hele ved ikke å svare på henvendelsene. I mellomtiden slo de seg konkurs, og Strømme kan se langt etter pengene.
Manglene
- Forbrukerorganisasjonene gjør en god jobb. Sendrektigheten skyldes få ansatte og lite penger fra myndighetene, sier Bjørn Otto Strømme.
Dette rammer særlig bruktbilkjøpere. Bruktbilfirmaer har vært verstingene i klagestatistikkene til Forbrukerrådet i mange år. Flere av manglene på bilen Strømme kjøpte gjelder lovet ekstrautstyr som ikke fulgte med. Et merkeverksted i Kristiansund anslo verdien til om lag 30.000 kroner:
Relaterte artikler:
Må vente ett år på FTU
Avviser bruktbilklage
Bruktbilmarerittet