Sommerlig smoothie-trend

Smoothie er den nye sommerdrikken. Salget av ferdigproduserte drikker har økt med 30 prosent årlig de tre siste årene. Og nå vil nordmenn eksperimentere hjemme på kjøkkenbenken.

Publisert
Sist oppdatert

Smoothies er mos av hel frukt eller bær tilsatt isbiter slik at den blir tyktflytende og inneholder fruktkjøtt og fiber.

Tall fra den svenske juiceprodusenten Brämhult viser en salgsøkning på rundt 30 prosent årlig for smoothiesdrikkene i Norge. Selskapet er det eneste som selger ferdige smoothiesdrikker i Norden. Mangovarianten er den som selger mest i Norge, fulgt av bringebær og jordbær.

- En Smoothie er enkel å lage hvis du har en mikser, og er best å servere nylaget, sier Ann-Helen Johansen i Norsk Kaffeinformasjon. Den kan i seg selv være et eget måltid, enten til frokost, som mellommåltid, til lunsj eller bare som en enkel forfriskning. Nå i frukt- og bærsesongen er det beste rådet å prøve fram egne favoritter, sier hun.

Johansen velger å eksperimentere med smoothies basert på jordbær, bringebær, iskrem og kaffe.

- Både bær og kaffe inneholder svært mange antioksidanter, derfor blir denne kombinasjonen ekstra gunstig. Og så smaker den så friskt, legger hun til.

TrendySeniorrådgiver Anne-Karin Lindstad i Tines avdeling for matkultur spår også en lys fremtid for drikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer