Søvnløs i sommernatten?

Sleper du deg ut av senga om morgenen, bør du ta en lyssjekk på soverommet ditt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De lyse morgenene får mange av oss til å sprette opp av senga etter flere tunge og mørke vintermåneder. Men noen får også problemer med søvnen i de lyse sommernettene.

Rundt en av ti nordmenn sliter med insomni, eller søvnløshet. Det vil si at de har problemer med søvnen om natten, og i tillegg får dette følger som at de ofte ikke fungerer bra neste dag.

Les også: Unngå mandag morra blues

- Nå når det går mot lysere tider, vil enkelte oppleve at de våkner opp for tidlig hvis de ikke blender godt nok på soverommet, forklarer søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen Ståle Pallesen.

- Når vi sover, skiller vi nemlig ut hormonet melatonin som er søvnfremmende og regulerer døgnrytmen. Hvis lyset er for sterkt, blir utskillelsen undertrykt, så du bør derfor sørge for å ha det så mørkt som mulig på soverommet, oppfordrer han.

Les også: Bedre søvn gir bedre sex

Mørke netter best

Hvis du likevel sliter med at du våkner opp for tidlig og føler deg trøtt og sliten om kvelden, kan du forsøke å utsette deg for utendørslys eller sterkt kunstig lys om kvelden. Dette kan gjøre deg mer oppkvikket om kvelden og få deg til å sove lenger om morgenen, ifølge Pallesen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer