Søvnråd for ferien

Sover du godt i ferien? For mange innebærer stress, reiser og fremmede senger at nattesøvnen slett ikke blir som den skal. Mozon gir deg ti råd for god nattesøvn i ferien.

Publisert
Sist oppdatert

I ferien skal vi jo ofte rekke alt det vi ikke har fått tid til resten av året. Vi besøker svigerforeldre i Stavanger, drar på hytta med ungene og sover i trange køyer i snekka til naboen. Hvis du legger til jetlag fra utenlandsreiser og lange lyse netter er det ikke så vanskelig å forestille seg at mange får problemer med å sove skikkelig.

Uten skikkelig søvn blir vi også mer slitne og irritable. Det har verken du eller de rundt deg glede av. Her er de ti viktigste rådene for å sikre deg god nattesøvn:

Unngå lysDet er veldig viktig at rommet du sover i er mørkt og kjølig. Det kan være lurt å investere i litt gråpapir og tape slik at du får blendet vinduer og andre åpninger for lys.

Ørepropper og sovemaskeØrepropper er redningen når du vil sove mens andre har mer lyst til å være våkne natten gjennom. Det skal ikke mye lyd til for å forstyrre søvnen. En sovemaske er også lurt om du ikke kan isolere rommet helt mot lys..

MosjonAktivitet om dagen gjør det lettere å sovne om kvelden. Dette er spesielt viktig om du har tilbragt mye tid helt stillesittende i bilen eller på toget. Unngå hard fysisk aktivitet de siste fire timene før du skal sove slik at kroppen kan gire ned.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer