I løpet av det siste året har du kanskje fått beskjed om å dra til banken og ta med gyldig legitimasjon, slik at banken kan oppdatere det i systemene sine.
Kravet om legitimering skjer etter at norske myndigheter har bedt bankene sørge for oppdatert legitimasjon, med henvisning til hvitvaskingsloven.
Kundene har hatt frist til nyttår med å legitimere seg, mens bankenes frist overfor Finanstilsynet går ut 17. januar. Men fortsatt har tusenvis av nordmenn ikke vært innom banken sin i dette ærend.
Mangler 10.000 kunders legitimasjon
Nå melder Sparebank 1 Nord-Norge at kunder som ikke har oppdatert legitimasjonen sin ennå, får kontoene sine sperret.
- For å ikke få sperret kontoen, må bankkundene komme innom sitt lokale filial med kopi av legitimasjon. Vi har fått se legitimasjonen til mer enn 200.000 av våre kunder. De 10.000 vi mangler legitimasjon fra, er vi ikke sikre om er aktive, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås til NRK.
Arbeidet med å sperre kontoer begynte i forrige uke, og vil fortsette ut neste uke, opplyser han videre.
- Kontakt banken
Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, tror det sitter mange fortvilede bankkunder i Nord-Norge og andre steder nå. Hvis den sperrede kontoen er den eneste kontoen kunden har, blir det fort vanskelig å komme seg gjennom en vanlig norsk hverdag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger