Spis C-vitamin mot leddgikt

Et kosthold med mye vitamin C kan beskytte deg mot smertefull leddgikt.

Publisert
Sist oppdatert

Forskningen på kostholdets betydning for helsen vår gir stadig nye resultater. Nå har en gruppe britiske forskere fastslått at det er en sammenheng mellom vitamin C og risikoen for å utvikle en form for leddgikt.

Frukt og grøntResultatene stammer fra en undersøkelse av over 20.000 frivillige og friske deltakere. I perioden mellom 1993 og 2001 fikk 73 deltakere diagnosen ”inflammatory polyarthritis”. Disse ble så sammenliknet med 146 tilsvarende deltakere uten sykdommen.

Ved å sammenlikne kostholdet til de syke og friske deltakerne ble det klart at kostholdet hadde stor betydning for risikoen for sykdom. De som spiste minst vitamin C hadde tre ganger så stor risiko for å utvikle leddgikt enn de som fikk i seg mye av vitaminet.

Inntaket av frukt og grønnsaker så også ut til å ha en sammenheng med risikoen for å utvikle leddgikt. Men denne sammenhengen var ikke tydelig nok til å bevises statistisk.

Undersøkelsen er gjennomført ved Universitetet i Manchester, England og er publisert i siste utgave av fagmagasinet Annals of the Rheumatic Diseases.

Blandede resultaterDen britiske undersøkelsen står i sterk kontrast til en tidligere undersøkelse av britiske kolleger ved Duke University. De konkluderte for noen uker siden med at vitamin C kan være synderen bak utvikling av slitasjegikt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer