Spis deg til god nattesøvn

Seks tips.

Et glass melk før sengetid skal være søvnfremmende. Foto: Colourbox
Et glass melk før sengetid skal være søvnfremmende. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Problemer med nattesøvnen? Tar det lang tid før du sovner eller våkner du flere ganger i løpet av natten uten noen som helst årsak?

Ifølge forskning er det mulig å spise seg både smart og sexsulten, så selvsagt bør det være mulig å spise seg trøtt og søvnig også ... bare ikke spis for mye - å ligge og gulpe på en fotball av mat, fremmer vel alt annet enn god nattesøvn ...

Slumring gjør deg trøttere

Her er seks tips til hvordan du kan spise deg til bedre nattesøvn.

  1. Melk med honning ...Et glass varm melk med honning før sengetid, kan være godt for både psyken og søvnen. For dette er ikke bare en myte - ifølge forskningen skal det også funke. Melk og forsåvidt andre meieriprodukter inneholder aminosyren tryptofan, som har en avslappende effekt - og som altså fremmer søvn. Honning er også rik på tryptofan, så her får du en skikkelig bombe.

    Andre matvarer som er rike på tryptofan er fjærkre, bananer og havre.

    Spis deg smart

  2. En skål frokostblandingFrokostblanding er rik på kullhydrater, og øker tryptofan-innholdet i blodet. Sammen med et glass melk, forsterkes prosessen. Husk bare å styre unna sukkerbombene, som mange frokostblandinger er. Lag din egen, eller les innholdsdeklarasjonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer