Spis dette etter trening

Og dropp sportsdrikken.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forskere ved universitetet i Texas har studert effekten mat og drikke har på oss etter trening.

Hva kan du om trening? Test deg selv her!

De ville forstå hvordan av glykogenopptak, altså hvordan musklene henter inn ny energi, og proteinsyntese fungerer for den enkelte av oss.

Så mye må du trene

12 syklister, åtte menn og fire kvinner, fikk beskjed om å sykle i to timer i moderat tempo.

Forskerne sjekket så hvordan fullkorn frokostblanding med melk virket på syklistene, sammenlignet med sportdrikker.

Frokostblanding er best

Det viste seg at frokostblanding var best. Glykogenopptaket var like høyt, og enkelte deler av proteinsyntesen fungerte bedre enn med sportsdrikk.

Slik blir du glad i å trene

Forskerne har dermed ingen betenkeligheter med å anbefale frokostblanding framfor sportsdrikk etter trening.

- Det er en lett tilgjengelig matvare, som dessuten er langt billigere enn sportsdrikker, sier treningspsykolog og leder av studien, Lynne Kammer, i en pressemelding.

Test: Knekker du kalorikoden?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer