Spørsmålene du kanskje vil unngå

Tenk på dette før du velger kontrollspørsmål i nettbanken.

Noen kontrollspørsmål får de ansatte til å trekke på smilebåndet.  Foto: Skandiabanken
Noen kontrollspørsmål får de ansatte til å trekke på smilebåndet. Foto: Skandiabanken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I en verden der sikkerhet på nettet stadig blir viktigere er det flere og flere aktører som opererer med såkalte kontroll- eller sikkerhetsspørsmål og svar.

Et kontrollspørsmål kan enten være et spørsmål du velger fra en nedtrekksmeny, eller du skriver selv inn et spørsmål og svar for å øke sikkerheten.

Skandiabanken vant sikkerhetspris

Kan bli pinlig

Hos Skandiabanken lager du selv et spørsmål og svar. Det noen glemmer er imidlertid at spørsmålet kan bli stilt av bankens kundekonsulenter når du ringer for å be om hjelp.

– Kontrollspørsmålet blir stilt når en kunde kontakter oss på telefon, og er et av flere sikkerhetselementer som benyttes for å bekrefte kundenes identitet, forklarer informasjonssjef i Skandiabanken Johnny Anderson til DinSide.

Det er ikke så ofte man trenger å snakke med noen i en enkel, selvbetjent nettbank, men når kundene ønsker det, kan de ta kontakt for support eller rådgivning via telefon.

– Det er ikke alle som får med seg at noen fra banken vil kunne stille kontrollspørsmålet om man tar kontakt og trenger hjelp til noe, sier Anderson.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer