Sporveiene får kritikk

Forbrukerrådet kritiserer Oslo Sporveiers steile holdning overfor sine kunder, og mener at kunder med månedskort har krav på prisavslag.

Sporveiene får kritikk
Publisert

Forbrukerrådet kritiserer Oslo Sporveiers praksis med å nekte kundene refusjon av månedskortenes verdi etter busstreiken. Streiken som varte halve mai og ti dager ut i juni forhindret kundene i å benytte buss som transport i Oslo-området.

Mangel ved tjenesten

Rådgiver Jon Lange i Forbrukerrådet har følgende kommentar til Sporveienes holdning:

- De som kjøpte månedskort i mai, før streiken inntraff, har krav på prisavslag dersom ikke det er opplyst noe annet på kortet eller i regler som månedskortet henviser til.

DinSide har ikke funnet slike henvisninger eller formuleringer på Oslo Sporveiers månedskort.

Lange begrunner Forbrukerrådets standpunkt med at streiken innebar en mangel ved tjenesten. Da har man som utgangspunkt krav på prisavslag, uavhengig av om Sporveien kan lastes for streiken eller ikke.

Bør gi prisavslag

Lange anbefaler videre at Oslo Sporveier skal betale tilbake en sum som tilsvarer den verdi månedskortet er redusert med på grunn av streiken. Kunder med månedskort, som på grunn av streiken ikke kunne bruke kortet i siste halvdel av mai, kan kreve halve summen tilbake.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer