Stadig færre som røyker

Laveste nivå siden 1973. Men for enkelte er røyken erstattet med noe annet.

Antall personer som kjøpte tobakksprodukter i Norge gikk ned i 2010. Én av grunnene kan være at tobakken ble skjult bak disken fra 1. januar i fjor. Foto: Per Ervland
Antall personer som kjøpte tobakksprodukter i Norge gikk ned i 2010. Én av grunnene kan være at tobakken ble skjult bak disken fra 1. januar i fjor. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For litt over ett år siden måtte butikkene skjule tobakksvarer bak disken eller i lukkede montrer. Målet var at færre skulle la seg lokke til å kjøpe en pakke sigaretter eller en boks snus.

Men hadde tiltaket mot bruk av tobakk noen positiv virkning? I dag kom tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som kan gi oss svaret på nettopp dette spørsmålet.

Ifølge SSB var det under 20 prosent av befolkningen i aldersgruppen 16-74 år som røykte daglig i fjor. Dette er en betydelig nedgang fra året før, og faktisk den laveste andelen siden målingene begynte i 1973.

Helsedirektoratet venter nå på en evaluering om tiltaket med å skjule tobakk i butikkene, har virket positivt. Men trenden er klar.

- Det er grunn til å anta at dette tiltaket, sammen med andre virkemidler har hatt en positiv effekt, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet, til DinSide.

LES OGSÅ: Vil ikke ansette røykere

Litt flere som snuser

Samtidig viser tallene at det er litt flere som snuste daglig, men hoppet er på langt nær så stort at det tar igjen antallet som klarte å stumpe røyken i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer