Vitusapotek har registrert at salget har dreid kraftig i retning av solkrem med høyere faktor. I fjor utgjorde solkrem med faktor 15 og høyere hele 72 prosent av salget.
Også produsenten Beiersdorf har inntrykk av at nordmenn er blitt mer forsiktige når de skal ut i sola.
- Folk kjøper stadig høyere faktor, og det er bra. Faktor seks er alt for lite i møte med sterk påskesol, bruk heller 15-25. For små barn bør beskyttelsen være enda kraftigere, sier produktansvarlig Line Berg Davidsen i Beiersdorf til Newswire.
Hun anbefaler uparfymerte solprodukter til barn for å redusere risikoen for allergiske reaksjoner og soleksem.
Solkremsalget stiger jevnt og trutt. - Vi har økt salget med 20 prosent de siste tre årene, og økningen er størst for krem av høy kvalitet, sier salgssjef Helene Westerblad i ACO Hud Norge.
Sjekk holdbarhetenApotekene er opptatt av at vi skal bli flinkere til å sjekke holdbarheten, fordi solkrem som er utgått på dato ikke beskytter mot de skadelige strålene.
- Solkrem varer ikke evig. Virkningen reduseres over tid. Derfor er det nå et krav om at preparatene er datomerket, sier fagdirektør Britt Wolden i Vitusapotek.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger