Nav

Stanser utbetalinger

- Vi er i kontakt med bankene for å stanse eventuelle utbetalinger som enda ikke er overført.

SVINDEL: Nav jobber for at alle skal motta utbetalingen sin.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
SVINDEL: Nav jobber for at alle skal motta utbetalingen sin.Foto: Ørn E. Borgen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Onsdag ettermiddag opplyste Nav om at de hadde oppdaget at enkelte utbetalinger fra Nav hadde blitt utbetalt til feil bankkonto.

- Det kan tyde på at noen har klart å skaffe seg BankID- opplysninger fra noen av våre brukere og slik endret kontonummer for utbetaling til et annet enn brukerens, fortalte Marianne Fålun, økonomi- og styringsdirektør i Nav, til DinSide.

Dagen etter jobbes det fortsatt med å finne en løsning.

- Vi er opptatt av at brukerne får pengene sine og ikke blir skadelidende for svindel, sier Fålun til DinSide.

- Jobber med å finne en løsning

- Vi forstår at dette kan føles som en belastning for de som er rammet og jobber derfor med å finne en løsning.

Direktøren informerer også om at Nav jobber for at pengene skal bli utbetalt innen kort tid.

- Vårt mål er at pengene skal være utbetalt innen kort tid. Foreløpig er det ingen som har fått utbetalingene sine. Vi er i kontakt med bankene for å stanse eventuelle utbetalinger som enda ikke er overført.

Nav oppfordrer folk som er rammet til å kontakte banken sin og melde svindelen til politiet.

- Hvis du mistenker at du er rammet, anbefaler vi deg å logge inn på nav.no og sjekke hvilket kontonummer som er registrert på deg under personopplysninger. Dersom du ikke kjenner igjen kontonummeret, ber vi deg ringe oss på 55 55 33 33 eller kontakte oss via nav.no, skriver Nav på sin nettside.

Torsdag ettermiddag melder NTB at en person er siktet i forbindelse med saken.

Vedkommende bor i Norge, men befinner seg i utlandet.

Nav Kontroll har så langt avdekket at det kan være snakk om at omkring 40 av deres brukere har fått endret bankkonto for utbetaling, slik at ytelser som pensjon og uføretrygd har blitt utbetalt til andre enn den berettigede brukeren.

Vest politidistrikt har siktet én person i saken. Den siktede er norsk statsborger og har registrert adresse i Vest politidistrikt. Politiet antar personen befinner seg utlandet. Politiet utelukker ikke at flere personer kan være involvert.

- Veldig uheldig

Tidligere denne uka fortalte Heidrun Reisæter, teknologidirektør i Nav, til DinSide at de ser en økende trend av svindelforsøk over SMS og e-post.

- Det er veldig uheldig med phishing-kampanjer som har til hensikt å lure folk, og som potensielt kan gi store konsekvenser for den enkelte.

Teknologidirektøren forklarte videre at de jobber fortløpende med tiltak for å redusere sårbarheter, samt at Nav samarbeider med andre sikkerhetsmiljøer i Norge.

- Svindelforsøk via SMS er en velkjent metode svindlere bruker for å lure til seg personlig informasjon og sensitive opplysninger. Avsender forsøker og framstå som troverdig, og NAV er kjent med at flere andre norske bedrifter misbrukes på tilsvarende måte, fortalte hun.