- Står med lua i hånda

Som forbruker lønner det seg å ta styringen en gang iblant. Ifølge BI-forsker Gorm Kunøe er nemlig norske forbrukere svært lite kravstore i forhold til naboene sine.

Tenk deg om to ganger før du handler - kanskje du ikke få byttet varen.
Tenk deg om to ganger før du handler - kanskje du ikke få byttet varen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når du handler i norske butikker, har du ifølge Kjøpsloven ingen returrett.

Finner du ut at ditt kjøp var et feilkjøp, kan du spørre pent. Butikken er likevel på ingen måte forpliktet til å gi deg tilbake pengene eller en annen vare.

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet ønsket å lovfeste dette i den nye Forbrukerkjøpsloven, men det ble altså ikke gjennomført.

Annerledes forholder det seg selvsagt dersom det er noe feil med varen.

Vanskelig å få pengene

Likevel er det heldigvis mange butikker som lar deg bytte til en annen vare. Verre er det likevel når man ber om pengene. Her er servcenivået ganske labert.

Trist, og litt rart? I Danmark, for eksempel, er det ytterst sjelden at man får nei når man ber om å få penger retur for en ubrukt vare.

Sørger du altså for å spare på kvitteringen, er du nesten alltid garantert å få pengene utbetalt. Og dette selv om den danske Forbrukerkjøpsloven - som den norske - heller ikke har lovfestet noe om returrett.

Men hvorfor er forskjellene så store? Aksepterer nordmenn generelt en dårligere service i butikken?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer