I juli skrev DinSide om Vinmonopolet som opplevde en økning på salget av alkoholfrie varer, hvitvin, musserende vin og rosévin.
Nå opplyser Kristine Sanne, senior kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet, at norsk sider er i vinden.
- En del av trenden med lyse og lette produkter er sider, og spesielt norsk sider er i vinden. Sider er en liten kategori totalt sett, men vi ser en sterkt økende interesse. Vinmonopolets salg var ned 2,2 prosent første halvår i år mot første halvår 2022, mens sidersalget økte med 12 prosent mot året før. Og økningen fortsetter inn i andre halvår, forklarer hun til DinSide.
Økningen tilsvarer over 20 000 liter.
- Mange ulike stilarter
Sanne mener at sider er blitt noe annet enn hva det var for en del år siden.
- Både i mangfold og ikke minst kvalitet på hva som produseres. Dette er kortreiste produkter med en lang tradisjon, som hentes fram igjen. Det produserer mange ulike stilarter som bidrar til et større mangfold, både når det gjelder alkoholprosent, råvarer og sukkerinnhold. Det er en framoverlent bransje.
Kommunikasjonsrådgiveren legger til at salget av alkoholfrie varer fortsetter å øke.
- Kvalitet og kombinasjon med mat er blitt viktigere når man ønsker drikke uten alkohol, og vi ser en økt betalingsvilje i takt med kravet til kvalitet

Rives vekk: - Overraskende
- Et luksusproblem
Tidligere i august skrev DinSide om at det var høy etterspørsel etter trenddrikken Hard Seltzer.
- Responsen har vært veldig bra etter produktet ble lansert i våres, som alltid er ønsket vårt når vi kommer med et nytt produkt. Vi er godt fornøyde, fortalte Morten Gran, administrerende direktør hos Grans Bryggeri, til DinSide.
- Vi tror vi skal klare å produsere nok framover, men det store salget var litt overraskende. Nå har vi økt egne prognoser, og da må vi skaffe nok råvarer og emballasje i takt med den store etterspørselen. Vi opplever at butikkene blir fort utsolgt, som jeg også tror ble litt overrasket over at produktet blir revet vekk.