Test av munnbind:

Stor test avslører enorme forskjeller

De beste tøymunnbindene filtrerer 99 prosent. De dårligste bare sju.

TIPS: I enkelte deler av landet er det anbefalt å bruke munnbind på kollektivtransport når det er mest travelt. Slik syr du ditt eget! Syer: Mali Engesdal. Foto: Kirsti Østvang. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Tillatt for alle. Vis mer
Publisert

Munnbind blir anbefalt og også påbudt flere og flere steder i Norge, og det er flere typer munnbind du kan velge mellom; engangs medisinske munnbind, munnbind klassifisert som personlig verneutstyr - og tøymunnbind for flergangsbruk.

Den åpenbare fordelen med tøymunnbind er at du kan bruke dem mange ganger bare du vasker dem mellom hver bruk - mens engangsmunnbind kun skal brukes én gang - og selv om prisene har falt så er det heller ikke gratis.

Det er strenge regler for testing og filtreringskapasitet for medisinske munnbind og for dem som er personlig verneutstyr - mens det ikke er tilsvarende krav til tøymunnbind.

Fra sju til 99 prosent

Nå har den britiske forbrukerorganisasjonen Which gjort en test av mange forskjellige tøymunnbind, og resultatene viser at det er store forskjeller:

- Tester av tøymunnbind avslører enorme forskjeller i filtrering. Den første forbrukertesten av gjenbrukbare tøymunnbind avslører at noen kan filtrere 99 prosent av partiklene, mens andre kun greier sju prosent, skriver Which.

De har testet i alt 15 ulike ansiktsmasker av tøy som selges på det britiske markedet. De har testet ulike typer, både de som har ett lag og flere lag med tøy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer