1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skattoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Alle henvendelser om skatt skal da rettes til Skatteetaten.
Skattedirektør Nina Schanke Funnemark betegner det som historisk når ting skal bli enklere for privatpersoner og bedrifter fra søndag.
– Nå trenger du ikke lenger vurdere om du skal henvende deg til kommunen eller Skatteetaten når du trenger hjelp med skatt – du får svar på alle skattespørsmål på ett sted, sier skattedirektøren.
Det blir ett nummer for alt, eventuelt mulighet til å chatte på nett og Facebook-sidene «Skatten min» og «Skatten min bedrift».
Dette overtar Skatteetaten
Skatteetaten overtar veiledning, skatteoppkreving og en rekke andre oppgaver.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten er blant annet:
- innkreving av restskatt
- skatt til gode
- tilleggsforskudd
- forskuddstrekk
- arbeidsgiveravgift
- motregning
- utleggstrekk knyttet til skattekrav
- skatteattester
- konto-/saldoutskrift for skatt og arbeidsgiveravgift
Nettsidene på plass mandag
Skatteetaten overtar ansvaret på søndag, men nettsidene til skatteetaten.no blir først oppdatert fra mandag 2. november.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger