Skal du reise mellom Oslo og Ålesund kan du nå velge og vrake i flyselskap. Tidligere var det bare Braathens som hadde avganger mellom Oslo og Ålesund, men med både Color Air og SAS på banen har kampen om passasjerene blitt enda vanskeligere, og resultatet har blitt en enorm overkapasitet på strekningen.
Er det det glade vannvidd, eller er vi vitne til en nøye planlagt utmattelsesstrategi, der målet er å presse Color Air ut av markedet?
Lavere belegg i luften
Etter åpningen av hovedflyplassen på Gardermoen er økningen i antall flybevegelser nesten dobbelt så høy som økningen i etterspørselen. Totalt økte antall reisende på innenlandsrutene med 6,1 prosent de to første månedene i år sammenliknet med samme periode ifjor, mens antall flybevegelser økte med hele 13 prosent.
Det er Ålesund som har den største prosentvise veksten i antall flybevegelser innenlands med 57 prosent. Også målt i antall passasjerer er det Ålesund som har den høyeste veksten med 25 prosent flere reisende. Dessverre er ikke dette nok, når det samtidig går så mange fly.
Grovt sagt må flyselskapene ha et belegg på rundt 50 prosent for å gå i balanse, og på strekningen Ålesund - Oslo er dette et tall selskapene kan se langt etter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger