Torsdag formiddag gikk Storebrand ut med en advarsel til sine kunder, om en svindel-SMS som tilsynelatende er sendt ut fra dem.
SMS-en hevder at kontoen din er sperret, etterfulgt av en nettadresse.
- Dette er svindelforsøk, og meldingene bør slettes så fort som mulig, sier Sindre Heyerdahl, pressesjef i Storebrand til Dinside.
Han forteller videre at de har fått henvendelser fra over 15 kunder det siste døgnet som har mottatt slike tekstmeldinger, men at ingen av de som har tatt kontakt har klikket på lenken, slik banken advarer mot.
Gjelder flere banker
Etter det Storebrand kjenner til, er det også andre banker som opplever at det sendes ut slike SMS-er.
- Slik vi forstår det er det flere banker som opplever dette nå. Dette ser vi svært alvorlig på, og vi oppfordrer alle til å være på vakt, sier Heyerdahl.
Sparebank 1 er en annen bank som også har advart sine kunder mot en tilsvarende SMS på sine Facebook-sider de siste dagene, mens rb.no skriver at også Aurskog Sparebank har fått navnet sitt misbrukt i slike svindel-SMS-er denne uka.
Ifølge Vidar K. Dalsbø i DNB er disse svindelforsøkene ikke rettet mot kunder i enkelte foretak spesifikt, men sendes ut bredt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger