Torsdag formiddag gikk Storebrand ut med en advarsel til sine kunder, om en svindel-SMS som tilsynelatende er sendt ut fra dem.

SMS-en hevder at kontoen din er sperret, etterfulgt av en nettadresse.
- Dette er svindelforsøk, og meldingene bør slettes så fort som mulig, sier Sindre Heyerdahl, pressesjef i Storebrand til Dinside.
Han forteller videre at de har fått henvendelser fra over 15 kunder det siste døgnet som har mottatt slike tekstmeldinger, men at ingen av de som har tatt kontakt har klikket på lenken, slik banken advarer mot.
Gjelder flere banker
Etter det Storebrand kjenner til, er det også andre banker som opplever at det sendes ut slike SMS-er.

Se opp for falske adressefelt
- Slik vi forstår det er det flere banker som opplever dette nå. Dette ser vi svært alvorlig på, og vi oppfordrer alle til å være på vakt, sier Heyerdahl.
Sparebank 1 er en annen bank som også har advart sine kunder mot en tilsvarende SMS på sine Facebook-sider de siste dagene, mens rb.no skriver at også Aurskog Sparebank har fått navnet sitt misbrukt i slike svindel-SMS-er denne uka.
Ifølge Vidar K. Dalsbø i DNB er disse svindelforsøkene ikke rettet mot kunder i enkelte foretak spesifikt, men sendes ut bredt.
- DNBs kunder har også mottatt det, men det står at avsender er «Varsel». Vi har ikke sett noen betalinger som resultat av det. Gitt den enkle utformingen av SMS-en så er det antakelig ikke så mange som trykker, sier Dalsbø.
Ta kontakt
Storebrand oppfordrer generelt alle sine kunder som får slike SMS-er om å kontakte kundeservice dersom de har trykket på lenken.
- Da sørger vi for å gjennomføre de nødvendige tiltakene, sier Heyerdahl.
