Stresser du deg syk?

Lytt til kroppen din og lær deg å håndtere de forskjellige stress-symptomene. Her er sju tegn på at du bør slappe av, og konkrete råd som hjelper.

Publisert
Sist oppdatert

1) Du får lett kviser eller tørr hudStressede kvinner kan få tørr hud og produsere det mannlige kjønnshormonet testosteron (som kvinner normalt har litt av) i større grad. Mer testosteron kan føre til kviser.

DETTE KAN DU GJØRE: Prøv å ta en multivitamintablett hver dag. Det kan hjelpe mot tørr hud. Gå til legen hvis du har store problemer med uren hud.

2) Du blir ofte sykHvis du utsettes for langvarig eller kortvarig stress kan immunforsvaret påvirkes sånn at du blir mer mottagelig for virus og bakterier.

DETTE KAN DU GJØRE: Spis mye frukt og grønt. Ta en kur med et eller annet naturmiddel som inneholder solhatt, og eventuelt et kosttilskudd med sink. Det tror man styrker immunforsvaret.

3) Du går lett opp i vektStress kan påvirke hormonet insulin, som er med på å bestemme hvordan fettforbrenningen foregår og blodsukkeret reguleres. Det tror man kan bidra til fedme.

DETTE KAN DU GJØRE: Ha regelmessige matvaner og mosjonér. Spis mindre raske karbohydrater som hvitt brød, pasta og kaker. Raske karbohydrater fører til at blodsukkeret svinger ofte opp og ned.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer