Klage på strømavtale

Strøm på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i fjor

Flere av leverandørene manipulerer forbrukerne gjennom digitale sammenligningstjenester, ifølge tilsynet.

MISFORNØYDE KUNDER: Klagestatistikken til Forbrukertilsynet fra 2018 tyder på at mange er misfornøyde etter å ha tegnet strømavtale, blant annet fordi flere av avtalene er vanskelige å komme seg ut av. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix.
MISFORNØYDE KUNDER: Klagestatistikken til Forbrukertilsynet fra 2018 tyder på at mange er misfornøyde etter å ha tegnet strømavtale, blant annet fordi flere av avtalene er vanskelige å komme seg ut av. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag, onsdag 6. februar, presenterte Forbrukertilsynet sin agenda for 2019, og Dinside var til stede under presentasjonen.

Strømmarkedet er et av områdene tilsynet vil fokusere på i år. Ifølge dem gir mange strømleverandører uklar informasjon om pris, samt benytter kompliserte og uoversiktlige vilkår.

Flere av leverandørene manipulerer også forbrukerne gjennom digitale sammenligningstjenester, som strømpris.no og elskling.no. Resultatene fra disse kalkulatorene toppes ofte av lokketilbud, hvorpå forbrukerne tror de har gjort en god avtale, når de egentlig har gjort det stikk motsatte.

I 2019 vil derfor Forbrukertilsynet gripe inn mot strømleverandører som bryter markedsføringsloven, og påse at leverandører ikke villeder forbrukerne inn i ugunstige og urimelige strømavtaler.

Klagerekord i 2018

Tar vi en titt på klagestatistikken til tilsynet fra i fjor, ser vi at strøm topper lista over de totalt 14.661 tipsene og klagene som ble innsendt fra forbrukerne. Dette er for øvrig også klagerekord.

- Markedsføringen av strøm irriterer fortsatt, men vi ser også en stor økning i klager på tjenester bestilt over nett, hvor det for eksempel er vanskelig å komme seg ut av avtalen, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer