Strømpris

Strøm-utfordrere vil endre bransjen

De lover lavest strømpris og at de ikke skal tjene noe på kundene, men stemmer dette?

NYE AKTØRER: Klarkraft og Motkraft er eksempler på to av de nye «protest-aktørene» på strømmarkedet. Men hva skiller dem egentlig fra resten av strømselskapene? Foto: NTB/skjermdump
NYE AKTØRER: Klarkraft og Motkraft er eksempler på to av de nye «protest-aktørene» på strømmarkedet. Men hva skiller dem egentlig fra resten av strømselskapene? Foto: NTB/skjermdump Vis mer
Publisert

I kjølvannet av de skyhøye strømprisene har det oppstått flere nye strømselskap, og de er startet i protest og harnisk:

  • Vi leste nøye gjennom strømregninga, og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap, skriver Klarkraft.
  • Norges første non-profit strømselskap, starta i protest, framholder Motkraft.

Disse «protest-aktørene» på strømmarkedet kan på mange måter minne om utfordrerne som også har entret bankmarkedet, for eksempel Sbanken og Bulder Bank.

- Tynnslitt bransje

Haakon Dyrnes, daglig leder i Klarkraft, har ikke lovord å komme med overfor sin egen bransje:

- Vi mener tilliten til strømbransjen er tynnslitt - med rette. Vi tror ikke bransjen klarer å rydde opp selv, og vi synes det er viktig å rette søkelys mot den ukulturen som eksisterer i bransjen, hvor kunden til stadighet blir lurt. Dette har pågått alt for lenge, og det er på høy tid noen utfordrer de etablerte aktørene, sier Dyrnes til Din Side.

- Umoderne lureri

Bjørn Spieler, daglig leder i Motkraft, mener de gammeldagse strømselskapene har forsøkt å få strøm til å virke komplisert, mens i realiteten formidler alle strømmarkedsaktørene inn strøm til spotpris, som de deretter legger på tjenester og påslag.

- Dette er ingen ekte jobb lenger, kun en fakturaprosess. Derfor ble vi helt sjokkert hvordan strømselskapene solgte «ingenting» til overpris, så vi bestemte oss for å rett og slett ødelegge dette umoderne lureriet, sier Spieler til Din Side.

STRØMSMART: Superenkle grep kutter strømforbruket. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Skulle ønske annen PR-strategi

Strømbransjens organisasjon Energi Norge framholder at de ønsker alle utfordrere velkommen inn i markedet, da det er med på å skjerpe resten av bransjen.

- Men vi skulle nok ønske at de valgte en annen PR-strategi enn å kritisere de andre aktørene, det bidrar jo bare til å svekke tilliten til det markedet de selv ønsker å være en del av, sier informasjonssjef Aslak Øverås til Din Side.

- Det er mange aktører og avtaler i strømmarkedet. De fleste kunder ønsker enkle spotprisavtaler som følger svingningene på kraftbørsen, andre ønsker fastpris med større forutsigbarhet. Selskapene tilbyr også ulike fordelsprogrammer, rabatter på elbillading, styringssystemer for smartere energibruk og så videre. Vi synes med andre ord at Motkraft og Klarkraft forenkler bildet litt, med tanke på at ulike kunder har ulike behov og ønsker, utdyper Øverås.

Påstår de er billigst og fortjenestefrie

Både Motkraft og Klarkraft påstår at de ikke tar noe fortjeneste på kundene sine:

- Vi er «non profit», noe som betyr at vi kun tar betalt et minimumsbeløp for at maskineriet med helautomatiske løsninger går rundt. Om det blir penger til overs, skal det gå til et godt formål. Vi har ingen incentiver for å drive opp prisene, snarere tvert imot. Derfor har vi kun én avtale, uten noe mer kostnader enn akkurat det som skal til for å sende ut korrekt faktura, sier Spieler i Motkraft, som tar et månedlig fastbeløp på 19 kroner og ett øre per kilowattime.

- Vi tar ingen fortjeneste på selve strømforbruket til kundene, men vi tar en avgift på 35 kroner per måned for jobben. Dette betyr at uansett hvor mye strøm kunden bruker, er vår fortjeneste kun 35 kroner. I tillegg har vi et påslag på strømprisen på 0,80 øre kilowattimen, som er elsertifikat og våre balansekostnader for handelen på strømbørsen Nordpool, forklarer Dyrnes i Klarkraft.

Forbrukertilsynet undersøker billigst-påstand

Motkraft markedsfører seg som «billigst i Norge», men dette stemmer ikke helt med oversikten på Strømpris.no, der de kommer på niende plass blant spotprisavtalene som varer over tolv måneder.

Forbrukertilsynet ser derfor nærmere på denne billigst-påstanden i disse dager:

- Vi følger aktivt med på strømmarkedet og har merket oss disse nye aktørene. Vi finner grunn til å undersøke enkelte forhold, særlig Motkrafts billigst-påstander, men vi vil følge opp dette direkte med selskapet, sier Christoffer Bjørnum, seksjonssjef i tilsynsavdelingen til Din Side.

Spieler i Motkraft sier at de avventer en eventuell henvendelse fra Forbrukertilsynet og kommer til å svare godt på alle spørsmål tilsynet måtte ha.

- På generelt grunnlag må påstander om at et selskap er billigst kunne dokumenteres konkret dersom tilsynsmyndigheten krever det. Det er ikke tilstrekkelig at ytelsene er like billig som de billigste i markedet, men prisene må være lavere enn alle øvrige tilbydere som omfattes av påstanden, understreker forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Din Side.

BILLIGST? Slik markedsfører Motkraft seg på nettsiden sin. Foto: skjermdump
BILLIGST? Slik markedsfører Motkraft seg på nettsiden sin. Foto: skjermdump Vis mer

Ikke billigst, men langvarig

Motkraft markedsfører seg som sagt som «billigst i Norge», men dette stemmer ikke helt, for tar vi en titt på oversikten til Strømpris.no, kommer de per 9. november 2021 på niende plass prismessig blant spotprisavtalene med varighet over tolv måneder. Klarkraft kommer på 13. plass.

- Det er imidlertid flere andre strømselskap som tilbyr like rimelige avtaler som Motkraft og Klarkraft med garantert varighet i minst ett år, bekrefter Øverås i Energi Norge.

- Selv om Motkraft og Klarkraft ikke er billigst på Strømpris.no, stiller de sterkt i konkurransen ved å garantere lang prisvarighet, tillegger Iversen i Forbrukerrådet.

Motkrafts strømavtale har varighet på 1000 måneder, mens Klarkraft har varighet på 24 måneder.

Ønsker utfordrere velkommen

Forbrukerrådet gir «tommel opp» til alle strømselskap som gjør det enkelt å velge gode og oversiktlige avtaler, og ikke dytter unødvendige tilleggsprodukter på kundene sine, enten de er nye eller etablerte.

- Det er spennende med nye aktører som utfordrer den etablerte bransjen, og flere av selskapene er tydelige på at selskapet er startet opp for å gjøre livet som strømkunde lettere, typisk ved å bare ha én strømavtale, sier forbrukerjurist Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer