Det er trøbbel for den norske brunosten. Tall fra Tine viser at nordmenn spiser 30 prosent mindre brunost per innbygger enn for 15 år siden, skriver Nationen.
Økt import, konkurranse og fallende melkekonsum er drivende faktorer for nedgangen i salget.
- Også brunosten, til tross for offensiv markedsføring, er berørt av dette. Etterspørselen og forbruket av brunost generelt har falt betraktelig, over mange år. Vi må snu hver stein for å drive mest mulig effektivt, sier pressevakt i Tine, Margrete Holm Rogne til avisa.
Dette kommer fram samtidig som det koker rundt planene om å flytte produksjonen av den folkekjære Gudbrandsdalsosten ut av dalen eller ikke.
Dette blir avgjort 18. oktober, ble det meldt før helga.
- Det er et gjennomarbeidet underlag som skal til behandling i konsernstyret. Samtidig har vi tradisjon for å jobbe grundig i slike saker, i tett samspill med tillitsvalgte. Etter deres ønske går vi derfor i gang med en intern innspillsrunde, før sakene skal opp i Tines konsernstyre 18. oktober, sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine, ifølge NTB