Sunn matpakke til barna

Mange foreldre lager matpakken til barna sine, men hvor sunn er matpakken du lager? Slik lager du sunn skolemat.

Publisert
Sist oppdatert

Hver dag blir tusenvis av brødskiver inntatt på skolepulten. Men en tørr skive med brunost er ikke nok for skolebarnas mager. Her er noen tips til en sunn og god matpakke.

Gjør skolematen fristendeFor de litt eldre elevene, frister ofte boller og skolebrød fra kantinen eller nærbutikken. Prøv derfor å lage skolematen mer fristende enn søtsakene. Godt pålegg, ferskt brød og godt tilbehør kan gjøre susen.

Lag matpakken kvelden førEn konsekvens av morgentrøtte foreldre, kan være at matpakken blir i enkleste laget. Smør heller matpakken kvelden i forveien. Da har du bedre tid og kan tenke mer på hva som havner i skolesekken.

Ha stor matboksBruk en stor matboks, så du også kan pakke med frukt eller grønnsaker, foreslår Matportalen.no. Hvis poden foretrekker matpapir rundt brødskivene, kan et sunt alternativ følge med i en liten pose. Du bør ha tykke skriver og grovt brød, som metter mer enn tynne loffskiver.

Bruk margarinHusk at margarin er sunnere enn smør. Bruk derfor myk margarin på brødskiven.

VariasjonSamme matpakke hver eneste dag, blir fort veldig kjedelig. Prøv å variere maten og å tenke originalt. Rundstykker, knekkebrød og bagetter kan også passe i matpakken. Bruk også forskjellig type pålegg hver dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer