Sunn som gravid

Når du er gravid trenger kroppen ekstra mye næring, vitaminer, mineraler og andre godsaker. Her er 10 råd for å sikre deg et sunt svangerskap.

Publisert
Sist oppdatert

Mødre vil ofte ofre alt for barna sine. På samme måte ofrer kroppen din alle næringsstoffer som er nødvendig for at barnet skal vokse under svangerskapet.

Det kan føre til at du får et underskudd av de stoffene som er helt nødvendig for å holde deg og barnet friskt. Her er våre ti viktigste kostholdsråd for gravide:

1) SinkUtilstrekkelige mengder sink er den vanligste mineralmangelen hos gravide kvinner. Sink er viktig både for å sikre barnets vekst og for utviklingen av et sterkt immunforsvar. Studier har vist at mangel på sink under fosterets utvikling kan føre til et redusert immunforsvar helt ned til neste generasjon - dine barnebarn. Sink finner du naturlig i proteinrik mat som kjøtt og bønner.

2) FolatTilstrekkelige mengder folat er viktig både før og under svangerskapet for å sikre vekst og vanlig utvikling av barnet. Folat kan du finne naturlig i mørkegrønne planter som spinat og brokkoli samt i vanlige kosttilskudd.

3) MagnesiumMangel på magnesium kan i noen tilfelle fremkalle en tilstand hos gravide som fører til høyt blodtrykk og kramper. Det anbefales å sørge for et inntak av 200 milligram magnesium hver dag. Grønnsaker og nøtter er gode naturlige kilder for magnesium.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer