Sunt med nøtter

Nøtter inneholder flere gunstige næringsstoffer, som blant annet beskytter mot hjerte- og karsykdommer. Her er den store nøtteguiden:

Publisert
Sist oppdatert

Forskere har tidligere vist at 13 gram nøtter om dagen kan redusere risikoen for hjertesvikt med 30 prosent, skriver Daily Mail. Og det er takket være nøttens høye konsentrasjon av omega-3 fettsyrer.

Selv om nøtter har mange kalorier, hevder forskere at du ikke nødvendigvis vil legge på deg dersom du spiser mye nøtter. De ser at mennesker som spiser nøtter, spiser mindre alt i alt. De spiser nøtter som et lite mellommåltid og spiser dermed mindre til lunsj, hevder de.

Men husk at ikke alle nøtter er like sunne. Det kommer an på måten nøttene er produsert på. Noen nøtter har for eksempel store mengder med salt eller er ristet i honning.

For at nøttene skal ha en sunnhetsverdi bør du satse på usaltede, uristede og ferske nøtter. Lagre dem i kjøleskapet, for de har en tendens til å harskne i varmen, og i luft og lys.

Her får du vite mer om de fem vanligste nøttene:

PeanøtterDette er den vanligste nøtten og den vi spiser mest av. Mange anser den som en grønnsak, i samme kategori som bønner, erter og linser, framfor en nøtt. Peanøtter inneholder proteiner, niacin og vitamin E, B1 og B6. De er også rike på mineraler som kobber, sink og jern. I tillegg har de lav glykemisk indeks.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer