Supermatvarer du ikke spiser

De er supersunne og enkle å få tak i – men du spiser dem ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke alltid nødvendig å saumfare obskure helsekostbutikker for å få tak i såkalt supermat – mange supermatvarer ligger nemlig rett foran nesa di i dagligvarebutikken på hjørnet.

Les også: Dette er verdens sunneste måltid

Ernæringsfysiolog Jonny Bowden har tidligere satt opp en rekke lister over mat vi bør spise (men ikke spiser), men noen av favorittene hans, som for eksempel portulakk, guava og gojibær, er ikke alltid like enkle å få tak i.

The New York Times har derfor bedt Bowden om å lage en ny liste over supermat som (stort sett) er enkel å få tak i, men som vi ofte ikke putter i handlekurven likevel.

1. Rødbete

Tenk på rødbete som rød spinat – den er nemlig en super folatkilde, i tillegg til at den inneholder røde fargestoffer som kanskje kan bekjempe kreft.

Slik spiser du den:Frisk, rå og revet i en salat. Varmebehandling ødelegger nemlig en del av antioksidantene.

2. Kål

Full av næringsstoffer som for eksempel sulforafan, som er et kjemisk stoff som sies å kunne styrke visse kreftbekjempende enzymer.

Slik spiser du den:Rå i en asiatisk salat, eller som sprø og knasende topping på burgere og sandwicher.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.