- Svindel lønner seg

Folk som driver med bedrageri, økonomisk kriminalitet og ulovlig markedsføring har lite å frykte. I Norge lønner det seg nemlig å være skurk, sier Forbrukerrådet.

Publisert
Sist oppdatert

- Dessverre er det Forbrukerrådets erfaring at det ofte lønner seg å være banditt i Norge, sier Paal Bjønness, juridisk rådgiver ved Forbrukerrådet sekretariat.

Kraftsalven fra forbrukermyndighetene er basert på mange års arbeid mot svindel og bedrageri fra useriøse selskaper. Før de får gjort noe med svindlerne, er de over alle hauger.

Skummer fløten

- Banditter kan skumme fløten og tjene raske penger på kort sikt, for deretter å forsvinne, sier Bjønness.

Forbrukerjuristen skisserer flere årsaker til at svindel lønner seg. Den underliggende årsaken er et svakt lovverk og begrensede ressurser.

- Derfor er det dessverre stor forskjell på å ha rett og å få rett, sier Paal Bjønness. Konkret fører disse faktorene til elendigheten:

Står svakt

Mangelfulle straffemuligheter: Forbrukerrådet (FR) og Forbrukerombudet (FO) har ikke politimyndighet. FO kan kun tvangsmulkt dersom ting ikke endres. FR sender tvistesaker til Forbrukertvistutvalget, hvor vedtakene er rettskraftige kun når sakene ikke ankes til Lagmannsretten.

Treg klagebehandling: Når folk klager til Forbrukerrådet, er saksbehandlingstiden ofte svært lang. I Forbrukertvistutvalget er ventetida opptil to år. Da har svindlere god tid til å slå seg konkurs.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer