Svindler dumme damer

Glatt, strålende og ung på to uker. Damene sluker kosmetikkprodusentenes lovnader rått. Hudlegene sier kvinner blir lurt av snedig markedsføring.

Publisert
Sist oppdatert

"Flasket lys," "Et strålekompleks med et unikt innhold av krystallvæske, kvartskrystaller og reflekterende pigmenter...," "Ikke-hormonelle planteøstrogener fra soyaekstrakt..." La Prairie om Cellular Radiance Cream.La Prairie, Estee Lauder og Elizabeth Arden er bare noen av dem som lover å forvandle ansiktet ditt fra bulldog til babe på ti dager

Men lovnadene deres er ikke verdt mye, skal vi tro hudlegene.

Lurt igjen

- Kvinner blir lurt, sier hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo til DinSide.

Kosmetikkannonsene i den kulørte damepressen hevder at deres produkter har dokumentert effekt. La Prairies Cellurlar Time Release er intet unntak. Kremen koster 1.070 kroner og innholder 30 milliliter krem. For en desiliter krem må du ut med 3.567 kroner og en liter koster 35.670 kroner. Lancômes Absolou Night koster 2.100 for en desiliter. Til sammenligning koster 100 gram gull cirka 9.000 kroner.

Langeland sier at kosmetikkselskapenes dokumentasjon av kremenes effekt ikke holder mål.

- For at dokumentasjonen skal ha hold bør man ha et utvalg og et sammenligningsgrunnlag, sier Langeland. - Man bør ha kanskje 100 kvinner som får prøve produktet med de virksomme midlene, og gi en annen gruppe en normal krem for å kunne sammenligne effekten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer