Frekke svindlere har nok en gang gått til angrep mot DNB og deres kunder, melder Forbrukerombudet.
I går kveld og i morgentimene i dag fikk mange nordmenn en e-post som tilsynelatende var fra DNB, med beskjed om at nettbanken og bankkortet deres har blitt sperret.
Men DNB har aldri sendt ut disse meldingene. Avsenderne er svindlere som prøver å få godtroende DNB-kunder til å oppgi person- og kontoinformasjon, som senere kan bli misbrukt.
Titusener fikk svindelpost i desember
Dette er ikke første gang svindlere prøver å lure DNBs kunder. I desember i fjor mottok titusenvis av nordmenn en tilsvarende e-post. Den gangen var det også folk som hadde misbrukt bankens navn, logo og grafiske profil, for å gi et inntrykk av å være autentisk.
Det hjelper heller ikke at e-postene ser ut til å være sendt fra banken selv. Både dnb@dnb.no og sales.dnb@sales.dnb.no er blitt brukt som avsenderadresser.
- Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger