Svindlere utnytter nye hull

Lefdal ble svindlet, og Hilde Solhaug fikk regning på 16.000 kroner.

LETT Å UTNYTTE: Dette er en ordning svindlere har fått øynene opp for.
LETT Å UTNYTTE: Dette er en ordning svindlere har fått øynene opp for. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hilde Solhaug fikk seg en overraskelse i forrige uke da hun fikk et inkassovarsel på 15.490 kroner fra Payex.

Hvorfor? Noen har brukt hennes fødselsnummer og bestilt varer hos Lefdal. Mens Hilde har fått regningen, har svindleren mottatt elektroniske produkter for nærmere 16.000 kroner i hennes navn.

- Jeg betaler alltid regningene mine i tide og synes det var fryktelig ubehagelig. Jeg har faktisk hatt noen søvnløse netter på grunn av dette, medgir Solhaug.

- Forkastelig

Solhaug synes det er forkastelig at det skal være så enkelt å bestille varer i andres navn.

- Noen har altså, ved å bruke mitt fødselsnummer, kunnet bestille varer for nesten 16.000 kroner kun ved å oppgi fødselsnummeret. De utfører så en kredittsjekk på meg, og har fått varene på posten uten at jeg har kvittert for noe, sier Solhaug.

Kraftig økning i saker

Prosedyren er nokså riktig beskrevet. Svindlere har lært at du kan komme langt med et fødselsnummer, en fiktiv mailadresse og et mobiltelefonnummer. Fakturaen og pakkenummeret blir sendt til mailadressen slik at den fornærmede ikke oppdager noe før betalingskravene begynner å komme i posten. Da har svindleren for lengst mottatt varene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer