Norsk mann tapte titusenvis på Microsoft-svindel

Svindlerne sa det kosta 60 kroner. Så stjal de 33.500,-

Nordmann lurt trill rundt av Microsoft-svindlere, og må dekke hele tapet selv. 

FREKKE: Microsoft-svindlerne overførte først penger fra hans egen sparekonto til brukskontoen. Så latet de som om dette var penger de selv hadde gitt han, og ba pengene tilbake. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FREKKE: Microsoft-svindlerne overførte først penger fra hans egen sparekonto til brukskontoen. Så latet de som om dette var penger de selv hadde gitt han, og ba pengene tilbake. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste fem årene har Dinside advart mot at svindlere ringer nordmenn og utgir seg for å jobbe for Microsoft.

De forteller typisk at noe er galt med PC-en din, og at de kan hjelpe deg om du bare gir dem tilgang til maskinen over internett.

Bare fantasien setter grenser for hva svindlerne da kan få til, men det er bare én ting de er ute etter: Pengene dine.

Og noen går fem på. En BN Bank-kunde tapte nylig 33.476 kroner, som mannen må betale fra egen lomme.

Lurte mannen trill rundt

Saken rulles opp i Finansklagenemnda. Vedtaket forteller hvordan mannen ble lurt til å selv overføre store summer til svindlerne.

  • I fjor sommer ringte svindlerne til mannen og sa at de jobbet i Microsoft. PC-en hans skulle ha «feil eier-ID», noe de kunne fikse for 60 kroner. Mannen ga svindlerne tilgang til PC-en sin så de kunne gjøre jobben.
  • Nå kunne svindlerne fjernstyre maskinen over internett, på samme måte som IT-avdelinger gjør for å fikse jobbmaskiner. Mannen skal videre ha logget seg inn på nettbanken sin, som også svindlerne dermed fikk tilgang til å bruke.
  • Svinderne fortalte mannen at de overførte 50.000 kroner til brukskontoen hans, som et «sikkerhetsbeløp», noe mannen kunne konstatere. Det han ikke fikk med seg, var at disse pengene ble overført til brukskontoen fra hans egen sparekonto.
  • Microsoft-svindlerne ba så om å få 40.000 kroner «tilbakeført», noe mannen gikk med på. De neste dagene overførte han totalt 33.476 kroner – penger han altså trodde svindlerne hadde sendt ham, men som i realiteten alltid hadde vært hans egne penger.

Ikke før den fjerde dagen oppdaget han at sparekontoen manglet 50.000 kroner. Da sluttet han med de daglige overføringene, og ba banken om hjelp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer