Sykkelens deler

Dette er hva du bør vite om sykkelens hoveddeler.

Publisert
Sist oppdatert

Størrelse

Riktig størrelse er uhyre viktig. Ramma bør ikke rekke deg høyere enn til skrittet, og helst bør det være minst fem centimeter klaring til ramma. Avstanden mellom setet og styret har betydning for hvor foroverlent du vil sitte. Dette er smakssak. En foroverbøyd stilling gir lav luftmotstand og effektiv sykling, men kan være slitsomt. En oppreist sittestilling er avslappende, men du får lavere fart.

Rammemateriale

Stål er det tradisjonelle materialet til ramma. Det er rimelig, solid, fjærende og faktisk tøyelig. Aluminium er lettere og stivere, og brukes derfor ofte til terrengsykler. Det brukes av og til på hybrid- og racersykler. Alurammer må være tjukkere enn stålrammer, og blir dermed ikke så lette som mange tror. Vekten avgjøres av rammerørets oppbygning. De tyngste og billigste rammene er like tykke overalt, mens dyrere rammer har ulik tykkelse for å gjøre dem lette.

Titan er sykkelfeinschmeckernes materiale. Det veier halvparten så mye som stål og ruster overhodet ikke. Til gjengjeld koster det flesk og kan bli mykere over tid. Karbon og magnesium er sammensatte materialer, og har varierende egenskaper etter sammensetningen. Generelt er slike rammer svært lette, stive og tåler slag. Men også er kostbare.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer