Svindlere tømte kontoen

– Sykt dårlig gjort!

Utspekulerte svindlere tømte Stines sparekonto for 75 000 kroner.

SVINDLET: Stine Tollefsen ble svindlet av noen som utga seg for å være Skatteetaten. Foto: Privat
SVINDLET: Stine Tollefsen ble svindlet av noen som utga seg for å være Skatteetaten. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Stine Tollefsen (24) er blant de 4,9 millioner nordmenn som i disse dager skal levere inn skattemeldingen.

Da det tikket inn en melding fra Skatteetaten der de etterspurte mer informasjon om skattemeldingen, klikket hun seg inn for å oppgi disse.

Så greit ut

Som man ser på bildet under inneholder nettadressen skatteetaten.no, og Tollefsen tenkte derfor at alt var i skjønneste orden. Dermed logget hun seg inn med Bank-ID og kom til en side som så ut som Skatteetatens egne sider.

FALSK: Slik så meldingen ut. Foto: privat/skjermdump
FALSK: Slik så meldingen ut. Foto: privat/skjermdump Vis mer

– Jeg har ikke sendt inn så mange skattemeldinger. Jeg tenkte at alt var greit, forteller hun til DinSide.

Det var det ikke.

Noe senere fikk hun en telefon fra Sparebank1 Sørøst-Norge, som spurte om hun hadde tatt ut 75 000 kroner fra sparekontoen sin. Noe hun ikke hadde.

– Jeg er jo student, og hadde ikke mye igjen da de tok de pengene, sier hun oppgitt, og betegner det hele som en ekkel opplevelse.

Hun påpeker at hun bruker mye teknologi, men at henvendelsen fra Skatteetaten så troverdig ut. Nå ønsker hun å advare andre.

– Det er jo sykt dårlig gjort!

Heldigvis får historien en lykkelig slutt. Svindleren hadde opprettet en giro i en annen bank, og den andre banken fikk stoppet overføringen.

– Jeg ble fortalt at dersom det hadde vært direkteoverføring, så hadde pengene vært tapt, forteller hun og legger til at hun er veldig fornøyd med banken.

Nå skal hun anmelde saken til politiet.

– Jeg har vært ekstremt heldig! slår hun fast.

DinSide har sett kontoutskriften som viser at pengene gikk ut fra Tollefsens konto.

Troverdig

Kommunikasjonssjef Live Stensholt i Sparebank1 Sørøst-Norge kan ikke kommentere enkeltsaker, men sier til DinSide at de på generell basis har store ressurser og stort fokus på å forebygge og bekjempoe økonomisk kriminalitet.

– Denne svindelformen er svært profesjonelt utført. Vi ser at ofrene er i alle aldersgrupper og fra alle samfunnslag. Det er ikke lenger slik at eldre og personer med dårlige IKT-kunnskaper som bedras, det er deg og meg, sier Øystein Andreassen ved Nasjonalt cyberkrimsenter i Kripos til NTB.

Han oppfordrer folk til å være på vakt når man får tilsendt lenker på sms eller post, og alltid sjekke nettadressen.

– Skatteetaten vil aldri be deg om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via sms eller e-post. Vi sender heller ikke lenker uoppfordret i e-post eller sms. For å være trygg, logg deg alltid inn via skatteetaten.no eller altinn.no, skriver de på sin egen side om svindel.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer