Synes du 4G-reklamene er forvirrende?

Klarer fortsatt ikke å markedsføre 4G, og nå lanserer de enda et begrep.

SMÅTT, MEN GODT: Ser du den lille «4G+»-skriften øverst på skjermen? Den skal gi oss enda raskere surfehastigheter. Vel og merke om du møter kravene, som operatøren må fortelle om i reklamene sine. Foto: SAMSUNG / PÅL JOAKIM OLSEN / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SMÅTT, MEN GODT: Ser du den lille «4G+»-skriften øverst på skjermen? Den skal gi oss enda raskere surfehastigheter. Vel og merke om du møter kravene, som operatøren må fortelle om i reklamene sine. Foto: SAMSUNG / PÅL JOAKIM OLSEN / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At mobiloperatøren din tilbyr 4G, betyr ikke at du får 4G-hastigheter på mobilen din. Mobilen, abonnementet og ikke minst nærområdet ditt er alle variabler som kan bety 3G-fart på et 4G-nett.

I fjor konkluderte Forbrukerombudet derfor med at en rekke mobilreklamer brøt markedsføringsloven, da 4G-uttrykket ble framhevet uten å forklare alle begrensningene. Nå har ombudet igjen klaget på hele 18 norske operatørers mobilreklamer.

- Veldig skuffende

- Det er veldig skuffende at man omtrent må legge seg ned på t-banestasjonen, eller sette reklamen på pause, for å få med seg informasjonen, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dinside.

Operatørene har tidligere ment at det ikke var så farlig med slike presiseringer, da 4G-nettet blant annet skulle bety kortere responstid og bedre helhetsopplevelse – ikke bare høyere fart, men høyere fart likevel.

Forvirra? Da blir du neppe mindre forvirra av bransjens ferskeste begrep: 4G+.

LES OGSÅ: Husker du da selveste Apple kranglet om hva 4G betydde?

Samme problem, nye ord

Telenor lanserte 4G+ tidligere denne måneden, mens Netcom var på banen i mars.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer