Ta bilder av mobilen før reparasjon

For verkstedet knipser i vei, og ett bilde kan motsi tusen ord.

LURT: Ta et bilde av dingsen din før du sender den til reparasjon, så har du dokumentasjon på hvordan den så ut da du ga den fra deg.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
LURT: Ta et bilde av dingsen din før du sender den til reparasjon, så har du dokumentasjon på hvordan den så ut da du ga den fra deg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste dingser har fem års reklamasjonsrett i Norge, som mobiler, nettbrett, PC-er, TV-er og nettverksutstyr. Går de i stykker av seg selv i løpet av disse fem årene, skal du få reparert dem gratis.

Men svaret fra verkstedet er ofte: "Du har ødelagt denne selv, og må punge ut! Bare se på disse bildene vi har tatt."

Vi har sett mange eksempler på dette, og reaksjoner fra forbrukeren som: "Dette kan umulig stemme, slik så den ikke ut da jeg leverte den! Bildene viser feil dings, eller så må skaden ha oppstått etter jeg leverte den."

Denne krangelen kan ha én enkel løsning: Ta bilder av dingsen din selv, før du sender den til reparasjon.

Da kan du møte verkstedets bildedokumentasjon med din egen bildedokumentasjon.

Visste du at verksteder kan ha lov til å snoke på PC-en din?

Bilder mot bilder ga medhold

Allerede blant årets aller første vedtak fra Forbrukertvistutvalget (FTU) finner vi et godt eksempel på problemstillingen, og løsningen:

  • I fjor sommer kjøpte en Florø-kar en Samsung Galaxy S4 til 4.589 kroner. Etter bare få uker gikk telefonen i svart, uten å våkne til liv igjen.
  • Han reklamerte til nettbutikken, og fikk følgende svar fra verkstedet: "Telefonen er slag/klemskadet og LCD er knust. Garantien bortfaller derfor fra produsenten". Uten at "produsentens garanti" strengt tatt har noe som helst med saken å gjøre.
  • Verkstedet viste frem bilder av telefonen med sprukket skjerm. Florø-mannen kjente ikke igjen telefonen sin, og mente skaden oppstod etter levering eller at telefonen ikke var hans.
  • Verkstedet ga seg ikke, og saken havnet hos FTU. Overfor utvalget viste verkstedet frem de samme bildene, men kunden hadde også sine egne bilder av mobilen, tatt før den ble sendt til reparasjon. Disse viser skjermen i god stand.
  • "Klageren har anført at det ikke er hans telefon som er avbildet av verkstedet, og har fremlagt egne bilder av telefonen uten skader. Slik saken er opplyst, finner utvalget det ikke tilstrekkelig bevist at feilen skyldes forhold på klagerens side" skriver utvalget i avgjørelsen. Og vips, så fikk mannen tilbake pengene sine for både telefonen og verkstedets undersøkelser av den.
Les også: Verkstedet kan ikke ta betalt for reparasjon eller undersøkelser om de ikke advarer først

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer