Du har fem års reklamasjonsrett på mye elektronikk, som mobiler, PC-er og nettbrett. Det betyr at selgeren må rette feilen eller gi deg nytt produkt gratis, om det går i stykker av seg selv i løpet av disse årene.
Den klassiske krangelen går på nettopp dette: Hvorvidt du eller produktet har skylda. Og det fellende beviset er ofte synlige, fysiske skader.
Men det er faktisk ikke helt uvanlig at kunden mener at disse skadene oppstod etter at produktet ble levert inn til butikken for reparasjon.
Situasjonen blir da straks mer komplisert, men løsningen er heldigvis enkel.
Når kom skadene?
Hos Forbrukertvistutvalget (FTU) ligger det et ferskt eksempel på dette.
- En trønder klagde på at en iPad slet med ladingen, hang seg opp og hadde dårlig Wifi-dekning. Butikken tok den i mot, og personalet skal der og da ha bekreftet at iPad-en ikke var i form, men at den ikke var mer slitt enn normalt.
- Butikken sendte iPad-en videre til verksted. Der var konklusjonen en annen: Teknikerne mente iPad-en hadde tydelige fysiske skader, og at kunden derfor ikke kunne bruke reklamasjonsretten.
- Trønderen kunne ikke forstå dette, og mente den eneste forklaringen var at skaden oppstod under frakt fra butikken til verkstedet. Men butikken ga seg ikke, og saken havnet hos FTU.
«Utvalget finner det etter dette mest sannsynlig at skaden på ladeporten var til stede da iPad-en ble levert til innklagde, og at de påklagde feilene skyldes forhold på klagerens side» skriver FTU i sitt vedtak, og mannen må derfor reparere iPad-en for egen regning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger