Ta to kaffe etter lunsj

Vår biologiske døgnrytme gjør oss merkbart sløvere etter lunsjtid. Professor Jan Snel er ekspert på kaffens virkninger og sier at to kopper kaffe er nok til å unngå nedturen.

Publisert
Sist oppdatert

Ved 04-tiden på natten er menneskekroppen på lavgir fra naturens side. Rundt 11 på formiddagen er vi på topp, men rett etter lunsj starter nedturen. Bevisst kaffedrikking på dette tidspunktet kan være lurt.

- Omtrent to kopper vanlig kaffe, eller 200 milligram koffein, tar vekk mye av sløvheten vi opplever rett etter lunsj. Vi blir mindre trøtte og mer opplagte, forteller professor Jan Snel ved Universitetet i Amsterdam til nyhetsbyrået Newswire.

Professoren er leder for en stor tverrfaglig forskerstab ved Universitetet i Amsterdam. Her undersøker forskerne reaksjonene til forsøkspersoner som får koffeinholdig kaffe kontra reaksjonene når de blir servert kaffe uten koffein. Deltakerne får ikke vite hvilken type kaffe de drikker.

- Etter tre kvarter kjører vi forskjellige tester for å måle virkningene. Det viser seg gang på gang at de som har fått i seg koffein blant annet klarer å bearbeide informasjon raskere og beholde oppmerksomheten lenger, sier Snel. Det forskes spesielt på effekten av 200 milligram koffein, siden dette tilsvarer en vanlig dose i det daglige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer