Det var mandag at Politiets Nettpatrulje gikk ut og advarte mot en svindelmetode som vil loppe hjelpsomme foreldre for penger.
Metoden foregår via meldingstjenestene WhatsApp og Signal.

Ny svindelbølge: – Snakk med dine eldre!
Uhell
Offeret får melding av barnet, som forteller at mobiltelefonen har havnet i vaskemaskinen ved et uhell, og derfor har nytt telefonnummer.
Forelderen får dermed spørsmål om å hjelpe til med å betale en regning, siden barnet ikke kommer seg inn på nettbanken med sin nye telefon.
«Flere foreldre har på denne måten blitt svindlet for over 30 000», advarer nettpatruljen på sin Facebook-side.
De som er lurt av disse svindlerne skal være foreldre med barn over 18 år.

Undersøk
– Dersom du mottar en slik melding, undersøk om det virkelig er barnet ditt du snakker med. Ikke godta dårlige unnskyldninger for hvorfor vedkommende ikke kan prate med deg eller fysisk møte deg, og ikke betal noen regninger fra en du tror er barnet ditt, oppfordrer politiet.
Dette er ikke første gang denne svindelvarianten har gått ut til foreldre. Flere medier meldte om samme metode i fjor høst. Deriblant Tønsbergs Blad.