Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) opplyser at samfunnet hvert år taper over en halv milliard kroner som følge av digital svindel.
Derfor har Nkom, Økokrim og Finans Norge etablert en ekspertgruppe mot digital svindel.
- Antisvindelsystemene blir stadig bedre, og myndigheter samarbeider godt nasjonalt og internasjonalt i en felles innsats for å redusere svindel. De menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er imidlertid omfattende og vi må fortsette kampen mot svindlerne, forteller Johannes Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom, i en pressemelding.
I fjor rapporterte Finanstilsynet et svindeltap i bankene på over 600 millioner kroner. I nesten halvparten av tilfellene ble sosial manipulasjon brukt som svindelmetode.
- Gjengangere er SMiShing på SMS, Messenger og WhatsApp og phishing på e-post, hvor svindlerne «fisker» etter info, og forsøker å lure ofrene til å foreta handlinger som å trykke på lenker og å oppgi informasjon, sier Vallesverd.
Han legger til at de også ser mange tilfeller av spoofing eller illegitim manipulering av telefonnummer.

Ekspert slår svindel-alarm
Nå frykter Nkom at svindel skal føre til lavere tillit mellom brukere og selskapene som tilbyr digitale tjenester.
- Det omfattende svindeltrykket kan medføre lavere tillit mennesker imellom og mellom oss som brukere og selskapene som tilbyr viktige digitale tjenester. Dette er en tillit som alle aktører må kjempe for å opprettholde. Det er derfor positivt å registrere at enorme mengder svindelforsøk stoppes av teleselskap, banker og kunder.