1. juli 2018 ble det innført krav om at taxiene må oppgi pristilbud til kunden.
Dette pristilbudet skal gis uoppfordret; det skal altså ikke være nødvendig at du som kunde aktivt spør etter dette selv.
Plikten til å gi et pristilbud gjelder både for bestilling i app, bestilling på telefon til taxisentral og ved praiing av taxi på gata.
Men en fersk tilsynsaksjon gjennomført av Forbrukertilsynet viser at det er mange drosjer og drosjeselskap som unnlater å gi et pristilbud - og som dermed bryter prisopplysningsplikten.
- Altfor dårlig
I september 2019 varslet Forbrukertilsynet skjerpet innsats mot taxinæringen for å få dem til å følge prisopplysningsplikten, og nå har de gjennomført en tilsynsaksjon i Oslo.
Aksjonen omfatter bestilling av taxi på app, telefon og praiing av drosje på gata. Den ble gjennomført anonymt, det vil si at drosjene ikke visste at det var en kontroll.
Det var sju drosjeselskap som ble sjekket: Oslo Taxi, Norgestaxi, Christiania Taxi, Scandinavian Taxi, Bytaxi, Taxi 2 og Sentrum Taxi.
Resultatene er ifølge Forbrukertilsynet nedslående:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger