Året var 2000: Konkurransetilsynet opphevet taximonopolet og offentlig prisregulering i syv områder i landet. Allerede da var skeptikerne på plass, de fryktet at reformen bare ville føre til prissamarbeid og skyhøy prisvekst.
Tre år senere er det verken mulig å avvise eller bekrefte at det fryktede har skjedd.
I fem av seks byer er det faktisk prisforskjeller mellom selskapene som gjør at du kan ha større og mindre flaks når du praier eller bestiller drosje. Dette kan tyde på at selskapene driver med aktiv prissetting, og beiler til ulike kunder på ulike tider av døgnet.
Vi hjelper deg til å velge drosje på vei hjem fra julebordet i seks norske byer. Trykk på lenkene til høyre, og treff ditt valg.
Det store bildet
I desember 2000 gjorde DinSide sin første prisundersøkelse i områdene med ny konkurranse. Den gangen kunne vi konstatere at et halvt år med konkurranse stort sett bare hadde ført til svimlende prisøkninger. I dag, tre år senere, ser bildet mer mangfoldig ut.
Våre tall viser at prisene har økt med tyve prosent (uveid snitt) der hvor vi har registrerte data fra de samme turene i år 2000. Prisene har økt aller mest på dagtid, med 23 prosent, mens natt-sjåførene har nøyd seg med 17 prosent prisvekst
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger