Tekno eller tøy

Menn kjøper TV, PC og digitalt utstyr, og kvinner kjøper klær og sko. Det viser en ny forbruksundersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå.

Publisert
Sist oppdatert

Ifølge SSB er de totale forbruksutgiftene til aleneboende kvinner og menn i Norge i perioden 2001-2003 nesten identiske. Årlig bruker nemlig begge kjønn omkring 200.000 kroner. Det er spesielt utgiftene til bolig, lys og brensel som i forhold til tidligere år tar en større del av budsjettet.

Vil være fin

Aleneboende kvinner og menn brukte i perioden 2001-2003 drøyt fire prosent av budsjettet til klær og sko, litt mindre enn tidligere år. Dette skyldes neppe at de som bor alene i dag kjøper mindre klær og sko enn på slutten av 1990-tallet, men at disse varene relativt sett er blitt billigere fordi prisveksten har vært mindre enn på mange andre varer.

Men tallene viser uten tvil at norske, aleneboende kvinner bruker mer penger enn menn på klær og sko. Andelen av utgiftene som går til klær og sko har holdt seg stabil for kvinnenes del, og utgjør 5,5 prosent av budsjettet, eller nærmere 11.000 kroner i året. Mannens forbruk er ikke like høyt på dette området, og summen ligger rundt drøyt 5.000 kroner i året.

Teknofreaker

Mens kvinnene går i klesbutikken, tar mennene seg oftere en tur i teknobutikken. Mennene bruker klart mest pengene på audiovisuelt utstyr som for eksempel TV, PC, digitalt utstyr, fotoutstyr, IT-utstyr, film og CD-er. Årlig går det med nærmere 5.500 kroner, mens kvinnene bruker under halvparten av denne summen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.