Telefonsvindel blir mer utbredt

Ikke si ja hvis de spør etter denne informasjonen.

SI NEI: Ringer de fra banken din, Microsoft eller andre steder for å innhente informasjon, er det meget sannsynlig snakk om svindel. Foto: Colourbox.com
SI NEI: Ringer de fra banken din, Microsoft eller andre steder for å innhente informasjon, er det meget sannsynlig snakk om svindel. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Gratulerer! Du har vunnet 1 million euro i det internasjonale internett-lotteriet!»

Hvem av oss har vel ikke mottatt en eller flere slike e-poster de siste årene. Forhåpentlig har du ikke sendt avgårde navn og kontonummer for å innkassere premien.

Selv om dette etterhvert er en velkjent svindelmetode, lar godtroende nordmenn seg fortsatt lure av både denne og andre typer svindel.

– Vi har generelt blitt litt bedre, men nordmenn har alltid vært ganske godtroende og vi har fortsatt lang vei å gå. Å ha tillitt til andre fører dessverre til at vi er ganske naive, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Det er nettopp godtroende nordmenn som lider, når de opplever svindelforsøk over telefon, som er blitt mer og mer vanlig de siste årene.

Les også: Gratis reise til Japan kan være svindel

Ringer og ber om pin-koden

– For rundt ett år siden opplevde mange at "banken" ringte og ba om å få pin-koden til kundens bankkort. Andre får telefoner fra "Microsoft" som vil ha tilgang til pc-en, forteller Tessem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer