10 måneder etter at de nye personvernreglene, kjent som GDPR, ble innført, mottar Datatilsynet stadig flere klager om brudd på personvernet. En større andel av disse klagene er relatert til arbeidsliv, i tillegg til forbrukerspørsmål som i stor grad gjelder markedsføring.
- Vår statistikk viser at hele 15 prosent av den totale andelen av henvendelser dreier seg om arbeidsliv. Mange spørsmål og klager dreier seg om kontroll og overvåking av ansatte, forteller Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet til Dinside.
Kontroll av de ansatte
Janne Stang Dahl sier videre at personvern i arbeidslivet utfordres særlig av den teknologiske utviklingen som har muliggjort flere metoder for kontroll, som igjen gjør det mulig å registrere arbeidshverdagen til de ansatte i detalj.
- Kameraovervåking, lydopptak, overvåking av e-post, logging av arbeidsinnsats og andre former for kontroll i arbeidshverdagen oppleves som problematisk og invaderende for ansatte som utsettes for dette, forteller hun, og viser blant annet til en klage over Telenors overvåking av ansatte på deres kundeservice:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger