Telenor stopper 200.000 telefonsvindelforsøk daglig

Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.

SVINDEL: DNB advarer mot en ny svindel, «Olga-svindel». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Reporter: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer
Publisert

Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

17 kvinner lurt

– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og BankID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.

Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.

– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.

SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer