Det er Aftenposten.no som skriver at Telenor øker månedsavgiften for ADSL-linjen med 60 kroner, dersom kundene sier opp fasttelefonlinjen fra Telenor.
Dette kan selskapet gjøre fordi de kontrollerer de såkalte kobberlinjene som transporterer både telefoni og bredbånd via ADSL.
For deg som kunde betyr det at prisen for ADSL-oppkoplingen øker med hele 720 kroner i året.
Frekt
- Det er helt utrolig. Telenor tar seg betalt når de mister en kunde. Men de gjør det indirekte, og det er ganske frekt. Det må gå an å spørre om dette er lov, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til Aftenposten.
- Det ironiske er at bredbåndsleverandøren ved endret kundeadferd på telefonisiden altså blir "straffet" med en høy kobberleie - basert på Telenors prismodell, skriver Aarønæs i en bredbåndsrapport fra Norsk Telecom.
I intervjuet peker Aarønæs også på at kobberlinjene går gjennom fysiske ledninger som allerede eksisterer, og at de derfor ikke medfører noen ekstrakostnader for Telenor.
Aftenposten har forøvrig spurt Telenor om det er en reell ekstrakostnad for selskapet på 60 kroner om en ADSL-kunde sier opp fasttelefoni-abonnementet sitt:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger