Teleprisene kan stige

Teleprisene steg etter at monopolet falt i 1998. Men de flater slett ikke ut eller går ned framover. - Prisene vil stige, sier teleforsker Tanja Storsul.

Publisert
Sist oppdatert

Spørsmålet er hvor mange teleselskaper og telenett det er plass til på det norske telemarkedet.

Lite til hver

- Siden mange nye teleselskaper må dele på små marginer, blir det ikke så mye på hver. De har derfor interesse av å øke prisene for å tjene penger, sier Storsul, som er forsker ved Universitetet i Oslo.

Bransjen har alt økt abonnementsavgiftene og prisene for lokalsamtaler. Eksperter spår dessuten at fastpris overtar.

Det hele er en klassisk konflikt: Telebransjen vil tjene penger. Folk flest vil ha lave priser.

Ikke mange nett

- Jeg stiller også spørsmålstegn ved hvor mange parallelle telenett som bør bygges. Dette er samfunnsøkonomisk kostbart. For eksempel vil tre-fire UMTS-nett kreve høyere telepriser dersom operatørene skal kunne tjene penger, påpeker Storsul. Hun mener det er få priskutt i dagens marked. Disse vil bli etterfulgt av prishopp dersom ikke myndighetene griper inn for å etablere reell konkurranse.

Det handler om å gi småselskapene levelige vilkår gjennom å få ned prisen Telenor og NetCom tar for tilgang til nettene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer