Ti tips mot treningsangst

Har du brutt nyttårsløftet om å trene? Her er redningen:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi skal trene minst tre ganger i uka, gå ned fem kilo i løpet av en måned og klare å løpe tre kilometer på et kvarter - selv om vi ikke har trent på et år. Er det rart vi gir opp?

- Feilen mange gjør, er at de starter altfor voldsomt. De skal gjøre alt på en gang og de vil se resultater med en gang. Da blir de slått ned i skoene når de bare blir dødsslitne etter den første uka, sier Ellie Lein som er fysioterapeut og instruktør på Friskis og Svettis.

Dersom du allerede har falt av treningstoget, er du ikke alene, ifølge Lein.

- Vi merker at mange begynner med ny frisk i januar, og da er det mye mer folk enn normalt på treningssenteret. Men utover måneden er kurven kraftig utflatende, før det stabiliserer seg i februar, forteller hun.

Les også: De hippeste treningsformene

Sett realistiske mål

Anders Hall Grøterud, informasjonssjef i SATS med hovedfag i idrettspsykologi, mener mange har et urealistisk forhold til hvor mye de faktisk vil klare å trene.

- Hvis du setter deg for høye mål, vil du bare føle seg mislykka og misfornøyd når du ikke når målene. Ikke tenk at du skal begynne et nytt og bedre liv som består av å trene fire dager i uka. Ha heller to ganger i uka som mål, så kan du heller være ekstra fornøyd hvis du klarer tre ganger, anbefaler han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer